مقالات

طراحی تراس و بالکن آپارتمان

در زندگی آپارتمانی، بالکن و تراس تنها اماکنی هستند که می‌توانند تداعی کننده‌ی حیاط‌ های خانه‌های ویلایی و قدیمی باشند. بنابراین طراحی تراس و تزیین بالکن آپارتمان از اهیمت بالایی برخوردار است.
کاربردهای متفاوت بالکن و تراس در منزل مسکونی و آپارتمان، متناسب با علایق و شرایط مورد نیاز برای هر فرد و خانواده‌ای شکل می‌‌گیرد. ممکن است فردی از بالکن و تراس برای ایجاد یک فضای سبز کوچک و زیبا بهره بگیرد، در حالی که شخصی دیگر از آن به عنوان فضای اتاق نشیمن و پذیرایی عصرگاهی استفاده کند. به همین دلیل طراحی تراس باید در تناسب با کاربرد آن شکل گیرد.

بالکن و تراس چه تفاوتی دارند؟

ابتدا بیایید این مساله را برای همیشه حل کنیم! بسیاری گمان می‌کنند که این دو محیط تفاوتی نداشته و مترادف یکدیگرند، در حالی که این ایده کاملا اشتباه است.
نخستین تفاوت بالکن و تراس در سقف است! بالکن فضایی مسقف است، در حالی که تراس روباز بوده و به همین علت نام دیگر تراس بهار خواب است. همچنین مساحت بالکن جزء مساحت آپارتمان محسوب می‌شود، در حالی که فضای تراس در محاسبه‌ی مساحت آپارتمان نقشی ندارد.
ما در این مقاله بیشتر به ایده‌های جذاب برای طراحی تراس خواهیم پرداخت. با این وجود امکان بهره‌گیری از این ایده‌ها در تزیین بالکن نیز ممکن است.

چرا طراحی تراس اهمیت دارد؟

تراس علاوه بر یک فضای دنج و باصفا جهت صرف یک عصرانه‌ی دلپذیر، بخشی مهم از نمای خارجی ساختمان نیز محسوب می‌شود. بنابراین اگر به تزیین تراس آپارتمان خود اهمیت ندهید، نمای اصلی ساختمان از حالت یکپارچه و زیبای اولیه خارج خواهد شد.

طراحی تراس خود را چگونه انجام دهیم ؟

تزیین تراس به شکلی زیبا، علاوه بر استفاده از متریال‌های مناسب، به یک ایده‌ی خلاقانه نیز نیاز دارد. معمولا بالکن ها فضاهایی بسیار کوچک و محدود هستند. به همین دلیل باید بهره‌گیری صحیح از فضا در آن‌ها به حداکثر میزان ممکن برسد.
جهت طراحی بالکن در ابتدا باید کاربری مد نظر خودتان از این محیط را مشخص کنید.

  • آیا قصد دارید از بالکن به عنوان یک فضای نشیمن استفاده کنید؟
  • قصد دارید آن را به یک گلخانه تبدیل کنید؟
  • می‌خواهید تراس آپارتمان خود را به یک فضای کاربردی برای شسشتو و خشک نمودن البسه تبدیل کنید؟
  • شاید تنها به دنبال طراحی تراس مدرن و یا تزیین بالکن کوچک برای بهره‌مندی از یک نمای داخلی و خارجی مطلوب در آپارتمان خود هستید؟

چگونه تراس را گلخانه کنیم؟

اگر شما هم از آن دسته افراد آپارتمان نشین علاقه‌مند به دنیای گل و گیاهان تزئینی هستید، تراس آپارتمان تنها شانس شما قلمداد می‌شود.
بدون شک اولین و بهترین انتخاب برای تزیین بالکن کوچک آپارتمان شما به شکل یک گلخانه‌ی کوچک و زیبا، استفاده از گلدان دیوار سبز است.
گلدان دیوار سبز مجموعه‌ای از گلدان‌ها است که از کنار هم قرار گرفتن آن‌ها نوعی دیوار باغی تشکیل می‌شود. این گلدان های عمودی فضای بسیار کمی را اشغال کرده و برای فضاهای کوچک بهترین انتخاب ممکن محسوب می‌شوند.
به عبارت دیگر شما با بهره‌گیری از یک دیوارپوش گیاهی به نام گلدان دیوار سبز، تراس خود را به فضایی سرسبز و زیبا تبدیل خواهد نمود.
نصب گلدان های دیوار سبز نیازی به نصاب ماهر نداشته و به سادگی و با سرعت بالا اجرا می‌شوند. گلدان های دیوار سبز از جنس پلی پروپیلن می‌باشند. پلی پروپیلن یک نوع پلاستیک مقاوم و پرکاربرد با طول عمر بالا محسوب می‌شود.

گل های مصنوعی، یک راه حل کم‌دردسر

نگهداری از گیاهان طبیعی قطعا مشقت‌های خاص خود را دارد. به همین جهت نوع دیگری از پوشش گیاهی دیواری با نام دیوار سبز یا همان گرین وال (Green Wall) از جنس پلاستیک به تولید رسیده است. از دیوار سبز می‌توان به عنوان جایگزینی مناسب برای گیاهان طبیعی در طراحی تراس استفاده کرد.
دیوار سبز پنل هایی پلاستیکی با طرح گیاهان طبیعی است که معمولا در ابعاد 25*25 سانتی متری به تولید می‌رسند. این قطعات بسیار سبک وزن بوده و به آسانی بر روی دیوار نصب می‌شوند. این پنل ها یک ایده برای تراس های آپارتمانی محسوب می‌شود.
استفاده از گلدان های دکوراتیو و بسیار لوکس تزئیناتی با نام تجاری فلاور باکس گالوانیزه (Galvanized flower box) جهت طراحی تراس، یک انتخاب بسیار دقیق است.
این گلدان ها به دلیل دارا بودن یک لایه‌ی محافظ فلز روی و بهره‌گیری از فرآیند گالوانیزاسیون در برابر اکسایش، پوسیدگی و زنگ زدگی مقاوم بوده و از طول عمر بالا و نمایی زیبا بهره می‌برند.
اگر قصد دارید بالکنی تمام گلخانه‌ای داشته باشد، استفاده از فنس چمنی به عنوان نرده‌های محافظ بسیار مناسب است. فنس های چمنی در برابر شرایط جوی متفاوت مقاوم بوده و از قابلیت شستشو و تعویض آسان بهره می‌برند.
دکوراچی همگام با تکنولوژی روز دنیا، مدرن‌ترین و به‌روز‌ترین متریال‌های دکوراتیو را به شما هم میهنان عزیز عرضه می‌کند.
شما عزیزان جهت آشنایی با جدیدترین دستاورهای صنعت دکوراسیون داخلی می‌توانید به وبسایت دکوراچی مراجعه نموده و از تجهیزات دکوراتیو مدرن دکوراچی در طراحی بالکن آپارتمان و یا تزیین تراس خانه خود بهره ببرید.

چه کفپوشی برای دیزاین بالکن مناسب است؟

ابتدا باید در نظر داشته باشیم که نوع کاربرد در انتخاب تمامی متریال‌های مورد استفاده در طراحی تراس تاثیرگذار است. پوشش کف محیط نیز بدون شک از این قاعده مستثنی نیست.
اگر قصد دارید از بالکن برای نگهداری گل‌ها و گیاهان تزئینی استفاده کنید، چمن مصنوعی بهترین کفپوش برای طراحی بالکن به شمار می‌رود. چمن های مصنوعی در طرح‌ها، رنگ‌ها و کیفیت‌های بسیار متنوعی به تولید می‌رسند. این مساله تهیه‌ی یک چمن مصنوعی متناسب با طراحی تراس مد نظر شما را راحت‌تر می‌کند.
استفاده از چمن مصنوعی یک انتخاب اقتصادی نیز تلقی می‌شود. قیمت چمن مصنوعی در مقایسه با سایر کفپوش های موجود در بازار بسیار کم و مقرون به صرفه است.
در صورتی که قصد داشته باشید از تراس به عنوان یک فضای نشیمن استفاده کنید، استفاده از سرامیک، ترمووود (Thermowood)، کفپوش چوب پلاست و متریال‌های نوینی از این دست نیز توصیه می‌شود.
در صورت استفاده از ترمووود و یا کفپوش چوب پلاست به عنوان کفپوش، قادر خواهید بود با بهره‌گیری از نرده‌های چوب پلاست و یا ترمووود در پوشش دیواره‌ها، از یک تم چوبی بسیار زیبا و خاص در طراحی تراس مد نظر خود بهره‌مند شوید.

پوشاندن بالکن

افراد زیادی بنا به دلایل مختلف قصد دارند پوششی سراسری برای بالکن منزل خود در نظر بگیرند. از آنجا که این پوشش در نمای بیرونی ساختمان اثرگذار است، باید از پوششی مناسب در طراحی تراس استفاده شود.
به علاوه در آپارتمان از بالکن به عنوان یک منبع نور طبیعی در جهت روشنایی منزل استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است که پوشش مورد استفاده امکان عبور نور را داشته باشد.
بلوک شیشه‌ ای که با نام آجر شیشه‌ ای نیز شناخته می‌شود، برای جداسازی محیط‌های داخلی با حفظ نور طبیعی به کار برده می‌شود. این بلوک ها تا حد زیادی عایق حرارتی نیز هستند و در بهبود شرایط محیطی منزل شما تاثیر مثبتی می‌گذارند. بلوک شیشه ای به عنوان یک عنصر دکوراتیو نوعی ایده برای تراس های کاربردی و حتی نشیمن تلقی می‌شود.
تزیین بالکن و استفاده از فضای آن تاثیر مطلوبی در روحیات افراد خانواده خواهد داشت. بنابراین استفاده از متریال‌های دکوراتیو و صندلی های نشیمن و یا حتی چتر باغی فضای باز جهت استفاده‌ی بهینه از این فضای محدود اما مفید، بسیار موثر خواهند بود.

سخن پایانی

تزیین بالکن به نحوی مطلوب و یا طراحی تراس به شکلی مناسب و زیبا، در داشتن یک خانه‌ی آرام و لوکس، بسیار تاثیرگذار است. متریال‌های فراوانی که جهت دکوراسیون این فضاها طراحی و تولید شده‌اند، بر این ادعا صحه می‌گذارد. بنابراین اگر قصد دارید دیزاین بالکن خود را تغییر دهید، ما در دکوراچی آماده‌ایم تا با عرضه‌ی محصولات باکیفیت، به شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *